22.02.2016

Pij więcej wody



Woda - jeden z czterech żywiołów. Niezbędna do życia, wzrostu roślin. Powierzchnia Ziemi w 70% zapełniona jest przez wodę. Ale tak naprawdę czy my o niej pamiętamy? Wiesz, ile litrów wody pijesz dziennie? Myślisz, że dostatecznie nawadniasz swój organizm? Warto się nad tym zastanowić.

źródło

Jednym z łatwiejszych i najmniej czasochłonnych sposobów na sprawdzenie stanu nawodnienia jest przyjrzenie się, jaki kolor ma nasz poranny mocz i w ogóle mocz w ciągu dnia. Ciemna barwa moczu świadczy o poważnym odwodnieniu. Warto taką skalę sobie wydrukować i zamontować gdzieś w łazience - dzięki temu można na bieżąco kontrolować stan nawodnienia, a jest to całkiem zabawne i dodatkowo motywuje do picia wody!

źródło

Niestety smutna prawda jest taka, że większość z nas znajduje się w stanie chronicznego odwodnienia. Nie dbamy o to, ile i co pijemy, a to bardzo źle. Odwodnienie niesie za sobą wiele skutków, których nawet byśmy się nie spodziewali. Może prowadzić do bólów głowy, migren, problemów żołądkowych, problemów z koncentracją, obniżonej wydolność fizycznej. Oprócz tego może pojawić się uczucie zmęczenia i znużenia, osłabienie apetytu, skurcze mięśni, zaczerwienienie skóry, wysychanie spojówek, błon śluzowych oraz skóry, dyskomfort w jamie brzusznej oraz zaparcia.


Jak widać skutki odwodnienia są mocno uciążliwe - chyba nikt nie lubi borykać się z bólem głowy czy brzucha. Dlatego warto przyjrzeć się swojej diecie i stylowi życia i nawet małą zmianą nawyków wpłynąć pozytywnie na organizm.



Ile wody pić? 

Tutaj zdania są podzielone: 1.5 l, 2.5 l, czasem nawet 5l. Według mnie najlepszym sposobem jest samodzielne wyliczenie dziennego zapotrzebowania na wodę - w gruncie rzeczy jest to sprawa bardzo indywidualna. Wzorów na obliczenie zapotrzebowania na płyny jest wiele, jednak te dwa wydają mi się najlepsze:


1ml wody na każdą kcal spożywanego pokarmu

waga ciała (kg)/ 10 x 0,3l = liczba litrów wody dziennie


Pamiętajmy, że wzrost zapotrzebowania na wodę pojawia się u osób aktywnych fizycznie, pracujących siłowo, przebywających w wysokich temperaturach, przy diecie o wysokiej zawartości białek czy błonnika. Wodę możemy dostarczać nie tylko w tej butelkowanej postaci - woda z owoców, warzyw, soków także wlicza się do naszego wodnego dziennego spożycia.


Dobrym sposobem na zapobieganie odwodnieniu jest zainstalowanie na telefonie aplikacji, która będzie nam przypominać o piciu wody. Obliczy też nam dzienne zapotrzebowanie na płyny w zależności od wieku, wagi, aktywności fizycznej. Jest to świetna opcja i przypominacz - telefon nosimy ze sobą wszędzie, a na pewno nasze samopoczucie niesamowicie się poprawi!



Gorąco zachęcam Cię do zadbania o nawodnienie organizmu - nie ma żartów! :)



Pozdrawiam, Aleksandra W.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz